کوچ کسب وکار

کوچ کسب و کار کیست؟

از آنجایی که فضای کار امروز رقابتی تر، غیر قطعی تر و پیچیده تر شده است، صاحبان کسب و کار و مدیران بیش از پیش به استفاده از خدماتی که کوچ های کسب و کار ارائه می کنند، روی آورده اند تا دید و بصیرت بهتری برای اتخاذ تصمیمات و انجام اقدامات آتی خود بدست آورند. خدمات کوچینگی که درباره اش صحبت می کنیم چیزی بیش از تاثیر گذاری روی رفتار و قضاوت ها است و بخشی ضروری از فرآیند یادگیری است که به مدیران کمک می کند تا از دانش خود بیشترین بهره را برده و با تحلیل های مناسب در نقاط بحرانی واکنش های بهتری نشان دهند. اما ممکن است برایتان سوال باشد که وظایف یک مربی کسب وکار چیست؟ ما در این مقاله قصد داریم در پاسخ به این سوال که کوچ کسب و کار کیست و چه وظایفی دارد؟ اطلاعاتی را ارائه دهیم. همراه ما باشید.

بیزینس کوچ چه کسی است؟

به طور مختصر می توان گفت که کوچ کسب و کار یا بیزینس کوچ فردی است که به کارآفرینان و مدیران کمک می کند تا به اهداف شرکت دست پیدا کنند. مربیان دانش عمیقی را به مدیران ارائه می دهند تا آنها تصمیماتشان را با اطمینان خاطر و اعتماد به نفس بیشتری اتخاذ نمایند.

کوچ بیزینس با ارائه برنامه هایی برای رشد سازمان، استراتژی های کسب و کار، بازخوردهای سازنده و توصیه های شخصی، به رشد و سودآوری بیشتر و سریعتر کسب و کارها کمک می کند. چنانچه عدم برخورداری از دیدگاهی صحیح، بصیرت مناسب و شرایط عدم قطعیت، راه پیشرفتتان را سد کرده باشد، شما به حمایت و راهنمائی  هایی خاص نیاز دارید و این دقیقاَ همان چیزی است که یک مربی کسب و کار مناسب، می تواند به خوبی برایتان فراهم کند.

بیزینس کوچ ها مجموعه ای از ابزار، تخصص و دانش های مربوط به حوزه کاریتان را به شما ارائه می دهند تا به شما کمک کنند بهترین راه را برای رساندن سازمانتان از جایی که اکنون هستید به جایی که می خواهید بروید پیدا کنید. بنابراین، اگر شما فکر می کنید که کوچ بیزینس فقط یک سخنران است که حرف های انگیزشی می زند، اکنون زمان آن رسیده تا دیدگاهتان را کاملاَ تغییر دهید.

خواه شما کارآفرینی باشید که در کارتان دچار مشکل شده اید و نمی دانید چه باید بکنید و خواه در رویای بدست آوردن شغل دلخواهتان باشید، یک کوچ کسب و کار شما را در مسیر موفقیت دلخواهتان قرار می دهد.

(یادگیری مهارت های کوچینگ و تبدیل شدن به یک کوچ حرفه ای همرا با مهام کوچ)

کوچ کسب و کار چه وظایفی دارد؟

وظیفه اصلی یک بیزینس کوچ راهنمایی کردن کارآفرینان و متخصصان در جهت تقویت نقاط قوت و بهبود نقاط ضعف آن ها است. شما زمانی می توانید رشد کنید که نقاط قوت و ضعف خود را به درستی شناسایی نمایید و با برنامه ریزی های مشخص، در جهت بهبود آنها گام بردارید. حل مشکلات مختلف، همواره یکی از چالش برانگیزترین مسائلی است که هر رهبری باید انجام دهد. بنابراین یک کوچ بیزینس ضمن ‌آن که به رشد و توسعه مهارتهای مدیریتی می پردازد، در عین حال به مشکلات کسب و کار نیز رسیدگی می کند. برخی از وظایف مهمی که مربی کسب و کار انجام می دهد، به شرح زیر است:

  • شناسائی زوایای پنهان و نقاط کور

به عنوان یک مدیر وقتی دائماَ با مسائل ریز و درشت در کار رو به رو هستید، دشوار است که بر تمامی امور اشراف کامل داشته باشید. بنابراین یک  بیزینس کوچ خوب به شما قدرت و بصیرتی می دهد تا بتوانید زوایای پنهان و نقاط کور سازمانتان را به خوبی مشاهده کنید و آنها را برطرف نمائید. علاوه بر این، یک مربی می تواند جزئیاتی از عملیات کسب و کارتان را به شما نشان دهد که هرگز به آن توجه نکرده بودید.

 

  • پوشش دادن شکاف های دانش

شما خودتان نمی دانید که دقیقاَ چه چیز را نمی دانید! بنابراین به فردی نیاز دارید تا آنچه را که نمی دانید به شما نشان دهد و چیزهایی که یافتنش برای شما سخت است را مشخص نماید. با وجود اینکه موتور جست و جوگر گوگل دربردارنده ی گستره وسیعی از محتوا و اطلاعات مفید است، اما نمی توانید در مسیر موفقیت در کسب و کار به آن تکیه کنید. اینجاست که شما به یک مربی نیاز دارید تا وضعیت فعلی شما را ارزیابی کرده نماید و با دانش خود کمک کند تا وضعیت کنونی را بهبود بخشید.

بیزینس کوچ در واقع مانند یک شریک مسئولیت پذیر است که اطمینان حاصل می کند که شما در حال یادگیری، رشد و تکامل هستید. بسیاری از مدیران موفق در دنیا، موفقیت خود را ناشی از آنچه می دانند که مربیان به آنها آموخته اند.

 

  • شکستن محدودیت های تحمیلی

محدودیت‌های تحمیلی مانند قیدهایی عمل می‌کنند که شما را ضعیف نگه داشته و مانع از دستیابی کامل به پتانسیل‌هایتان می‌شوند. یک بیزینس کوچ این قیدها را می شکند و شما را قادر می سازد تا پتانسیل خود را کاملاَ شکوفا کنید. کارآفرینان برخی اوقات در قفسی که خودشان ساخته اند محبوس می شوند. این امر باعث می شود تا آنها توانائی خود در انجام بسیاری از کارهایی که قابلیت انجامش را دارند، سلب نمایند. یک کوچ بیزینس می تواند شما را با ابزار و مهارت های لازم برای مدیریت بهتر، مجهز کند.

 

  • ارائه دیدگاه بی طرفانه از شخص ثالث

یکی از وظایف مهم مربی کسب و کار ارائه انتقاداتی سازنده است. دوستان، خانواده، همکاران یا شرکای تجاری معمولاَ در شناسائی نقاط قوت و ضعف شما دچار خطا هستند. بنابراین کمک یک شخص ثالث بی طرف در این موارد می تواند بسیار مفید باشد. یک کوچ بیزینس نیازهای منحصر به فرد شما و اینکه چرا در شرایط متفاوت، تصمیمات خاصی گرفته اید را درک می کند. وقتی شما کوچی را استخدام می کنید که تجربه زیادی در حوزه کاری تان دارد، دانش و بصیرتی غنی را بدست خواهید آورد که ناشی از سالها تجربه ارزشمند است.

 

  • هدایت چالش ها

اگر به دنبال چالش هایی تازه در کسب و کارتان هستید و قصد دارید حاشیه سود خود را افزایش دهید، هزینه کردن برای خدمات کوچینگ، بهترین سرمایه گذاری است که می توانید برای خودتان داشته باشید. یک مربی با استفاده از بصیرت و تجربه خود به شما کمک کند تا از پس این چالش ها به خوبی برآمده و با برنامه ریزی مناسب و انجام اقدامات صحیح، آنچه آرزویش را دارید را محقق کنید.

چه چیزی هایی می توانید از بیزینس کوچ انتظار داشته باشید؟

پیش از آن که با کوچ کسب و کار خود صحبت کنید، لازم است تا انتظارات خود را به طور شفاف مشخص نمائید. به طور کلی شما از یک کوچ کسب و کار می توانید این انتظارات را داشته باشید:

  • ارائه تصویر شفافی از آنچه که مهم است و آنچه که مهم نیست. این امر به شما کمک می کند تا از منابع موجود بهترین بهره را ببرید
  • ایجاد نتایجی سازنده که بر اساس تصمیمات و آنالیزهایی علمی انجام می شود
  • ارائه سیستمی برای اندازه گیری عملکرد و ارائه فیدبک هایی ارزشمند از این که چه چیزی درست کار می کند و چه چیزی خیر
  • پرسیدن سوال های مخصوص برای بدست آوردن دیدی مناسب از شرکت. به عنوان مثال، این سوالها:

 

  • اهداف فعلی شما چیست؟
  • آیا در مسیر رسیدن به آن اهداف هستید؟
  • آیا به اهداف قبلی خود رسیدید؟ اگر به آنها نرسیدید چرا به آن اهداف نرسیدید؟
  • دوست دارید چند ساعت در هفته کار کنید؟
  • چقدر برای تبلیغات هزینه می کنید؟
  • اهداف کلان بزرگ شما چیست؟
  • مخاطب ایده آل شما کیست؟
  • چگونه به مخاطب ایده آل خود می رسید؟
  • چه چیزی می فروشید؟
  • چگونه آن را می فروشید؟
  • چه نوع محتوایی ایجاد می کنید؟
  • در حال حاضر چقدر درآمد دارید؟
  • دوست دارید چقدر پول در بیاورید؟
  • استراتژی بازاریابی محتوا و رسانه های اجتماعی شما چیست؟
  • آیا در حال اجرای تبلیغات هستید؟

چه کسانی به راهنمایی های بیزینس کوچ نیاز دارند؟

آیا واقعاَ به کوچ کسب و کار نیاز دارید؟ اگر بخواهیم به طور مختصر به این سوال پاسخ دهیم باید بگوئیم هر کسی که برای رسیدن به جایگاه بالاتر نیاز به کمک دارد.  خواه کارآفرین، نویسنده، بازایاب یا هر شغل دیگری که داشته باشید می توانید به سراغ کوچ کسب و کار بروید تا کمک های مورد نیاز خود را دریافت کرده و روی اهداف خود تمرکز کنید. اگر شغل یا حرفه تان نیاز به مهارتهای رهبری دارد، مربی کسب و کار قادر است تا به شما در این زمینه کمک شایان توجهی ارائه کند.

برای این امر بایستی کوچ کسب و کار مناسبی را برگزینید که روش و متد مخصوص به خود را دارد و هرگز وقت خود را با مربی ای که نمی تواند روش های مناسبی برای حوزه کاری شما ارائه دهد، تلف نکنید.

قبل از انتخاب مربی برای کسب و کار خود، حتماَ سوابق افرادی که در گذشته از خدمات آنها استفاده کرده اند را نیز بررسی نمائید. بدین سان شما می توانید بهترین مربیان را شناسائی نمائید.

جمع بندی مطالب

فارغ از موقعیت شغلی یا اهدافتان، یک بیزینس کوچ خوب می تواند به شما کمک ‌کند تا با اتخاذ دید صحیح و با یک برنامه ریزی درست و پشتکار زیاد، ایده ها و چشم اندازهای خود را به دستاوردهایی موفق تبدیل نمائید. در واقع بیزینس کوچ با فراهم آوردن ابزار و منابع لازم برای رهبری اثربخش سازمان به مدیران و رهبران یک کسب و کار کمک شایان توجهی می کند.

درگذشته، هیچ کس نمی دانست که کوچینگ چه نقش مهمی در رشد کسب و کارها می تواند ایفا کند اما اکنون از کوچینگ به عنوان یک راهکار ضروری برای موفقیتِ سازمانها یاد می شود.

مدیریت کسب وکار با رضا پودینه

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *