اصول اخلاقی کوچینگ

مؤسسات و مراکز بین‌المللی معتبری در دنیا در زمینه کوچینگ و ویژگی‌های یک کوچ حرفه‌ای صحبت کرده‌اند. این مراکز لیستی از شایستگی‌ها و توانمندی‌های یک کوچ ارائه داده تا بر اساس آن‌ها بتوانید یک کوچ حرفه‌ای و کاربلد را از کوچ غیر حرفه‌ای تشخیص دهید. لیست‌های ارائه شده بر ویژگی‌های مختلفی تأکید دارند، اما یکی از موارد ثابت در تمام آن‌ها توجه به اصول اخلاقی در کوچینگ است. به همین دلیل قصد داریم به بررسی این موضوع و دستاورد‌های رعایت آن برای طرفین بپردازیم. اخلاق موضوع پیچیده‌ای است و در بسیاری از موارد نمی‌توان کار درست را به طور قطعی مشخص کرد. شاید شما هم با چالش‌های اخلاقی روبرو شده باشید، در این شرایط برخی از موارد کاملاً مشخص بوده و برخی دیگر را نمی‌توان به درستی تشخیص داد. از این رو مواردی که تحت عنوان اصول اخلاقی کوچینگ ذکر می‌شوند، موارد بسیار ساده‌ای بوده و هرگز نمی‌توان اصول اخلاقی جامع و کاملی ارائه داد.

مرجع اصول اخلاقی در کوچینگ

در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸، تعدادی از کوچ‌های شناخته‌شده و دانشگاهیان فعال و علاقه‌مندان به حوزه‌ی کوچینگ از ۴۰ کشور جهان گرد هم آمدند و مجموعه‌ای به نام GCC (مخفف Global Convention of Coaching) شکل گرفت.

 

بیشتر بخوانید: با بیزینس کوچینگ آشنا شوید.

 

در نخستین گزارش GCC‌ تأکید شد که یکی از اولویت‌های توسعه‌ی کوچینگ در جهان، تعریف قواعد اخلاقی آن است.

البته قبل و بعد از GCC هم افراد بسیاری درباره‌ی اصول اخلاقی در کوچینگ صحبت کرده‌‌اند. چون بر این باور بوده‌اند که اگر قرار باشد صنعت رو به رشد کوچینگ آسیب ببیند یا رشد آن متوقف شود، نقطه‌ی آسیب‌پذیری آن اخلاق حرفه ای خواهد بود.

اصول اخلاقی کوچینگ چیست؟

با توجه به توضیحاتی که درباره اصول اخلاقی مطرح شد، برخی از موارد وجود دارند که باید در زمان کوچینگ به آن‌ها توجه داشته باشید. شما به عنوان یک حرفه‌ای یا فردی که از کوچینگ استفاده می‌کنید، باید به این موارد توجه داشته و از راهنمایی افرادی که اصول اخلاقی را رعایت نمی‌کنند، پرهیز کنید.

اخلاق در کوچینگ نقش بسیار مهمی دارد و استفاده از اصول اخلاقی می‌تواند به بهبود کیفیت روابط کوچ و مشتری  کمک کند. در ادامه مقاله به استانداردهای اصول اخلاقی در کوچینگ می‌پردازیم.

صداقت یا Honesty

اولین و مهم‌ترین اصلی که در اصول اخلاقی کوچینگ مطرح می‌شود، صداقت است. یک مربی و راهنما باید در تمام موارد و با تمام افراد صادق باشد. طرفان مقابل می‌توانند فرد یا سازمانی باشند که به صورت‌های مختلف مستقیم و غیر مستقیم با فعالیت کوچینگ ارتباط دارند. صداقت باید در تمام بخش‌ها در نظر گرفته شده و صرفاً به موضوعی کلیشه‌ای تبدیل نشود. به عنوان مثال ارائه رزومه درست و پرهیز از هرگونه پنهان کاری در رزومه مهم است.

پیشنهاد می شود مقاله گوش دادن فعال را مطالعه کنید.

 

محرمانگی

یکی از مهم‌ترین نیاز‌های افرادی که از کوچینگ استفاده می‌کنند، محرمانگی است. در واقع باید فضای کاملاً ایمن برای رشد و توسعه افراد و یا سازمان وجود داشته باشد. یک کوچ پس از اتمام جلسه نباید هیچ حرف و صحبتی را به خارج از جلسه منتقل کند. برخی از کوچ‌ها به منظور بازاریابی یا معرفی خود به دیگران بخش‌هایی از جلسه کوچینگ را منتشر می‌کنند و در دسترس عموم قرار می‌دهند. این کار کاملاً غیر اخلاقی و غیر حرفه‌ای است. در صورت نیاز باید ابتدا از مراجع اجازه کرفته و در صورت رضایت آن‌ها، فیلم جلسات یا بخش‌هایی از آن را منتشر کنند. به هیچ عنوان هیچ سندی از جلسه کوچینگ نباید خارج شود. علاوه بر آن اگر فردی بخواهد این اسناد را خارج کرده و با انجام کار خلاف به منافع طرفین آسیب برساند، کوچ‌ها وظیفه دارند به صورت قانونی شکایت و پیگیری لازم را انجام دهند. حتی برای یادداشت‌برداری در جلسه نیز باید از ذی نفع اجازه گرفته شود.

(یادگیری مهارت های کوچینگ و تبدیل شدن به یک کوچ حرفه ای همرا با مهام کوچ)

تضاد منافع

یکی دیگر از مواردی که در زمینه اصول اخلاقی در کوچینگ مهم است، تضاد منافع است. این موضوع می‌تواند در زمینه‌های مختلفی نشان داده شود. چند نمونه از آن در ادامه آورده شده است.

  1. گاهی اوقات مراجع هزینه جلسات را پرداخت کرده اما به هر دلیلی نمی‌خواهد جلسات را ادامه دهد، در این صورت کوچ اصرار به برگزاری جلسات دارد.
  2. اگر کوچ متوجه شود که مراجع به خدمت دیگری غیر از کوچ نیاز دارد مانند مشاوره، آموزش، تراپی و … باید او را ارجاع دهد. در این صورت تضاد منافع رخ داده که غیر اخلاقی است.
  3. اگر کوچ ارتباط دیگری با مراجع داشته باشد و این ارتباط به کوچینگ لطمه بزند، باید با مراجع در میان گذاشته و در صورت لطمه زدن حتماً جلسات متوقف شوند.

برابری و برابری سیستمی

با توجه به اصل برابری هیچ فردی به فرد دیگر برتری ندارد. در فرآیند کوچینگ همه افراد اعم از سیاه پوست و سفید پوست، زشت و زیبا و … با یگدیگر برابر هستند.

حتی کوچ و کوچی نیز در جلسات با یکدیگر برابر هستند. به این صورت مراجع احساس امنیت کرده و به راحتی می‌تواند در جلسه صحبت کند. البته در برخی از جلسات کوچینگ ممکن است افراد مختلفی مانند مدیر، کارمند و … وجود داشته باشند که از نظر کاری جایگاه یکسانی ندارد.

این افراد نیز در جلسه کوچینگ برتری نسبت به یکدیگر نخواهند داشت.

دانش کافی

فردی که به عنوان مربی در جلسات کوچینگ شرکت می‌کند باید دانش و اطلاعات کافی داشته باشد تا بتواند مراجع را به درستی هدایت و راهنمایی کند. برخی از افراد بدون دانش مفید با روش‌هایی جلسات کوچینگ برگزار می‌کنند و هزینه‌های زیادی نیز از مراحع دریافت می‌کنند.

این کار کاملاً غیر اخلاقی است، زیرا علاوه بر هدر رفتن وقت و سرمایه افراد ممکن است آسیب‌های جدی در به مراجع نیز وارد کند. به عنوان مثال راهکار‌های ارائه شده غیر اصولی بوده و کسب و کار فرد را با مشکل روبرو کنند.

پیشنهاد می شود مقاله کوچینگ رابطه را مطالعه کنید.

احترام به مشتری

کوچ باید به مشتری خود با احترام برخورد کند و به نظرات، اهداف و ارزش‌های او احترام بگذارد.

شفافیت کاری

کوچ باید با مشتری به صداقت و شفافیت از موضوعات مختلف برخورد کند و از پنهان کردن اطلاعات خودداری کند.

ارتباط با مشتری

کوچ باید با مشتری به همبستگی کار کند و به او کمک کند تا اهداف خود را دستیابی کند.

تعهد و مسئولیت پذیری

کوچ باید تعهد داشته باشد که بهبود مستمری را در مشتری ایجاد کند و به او کمک کند تا به بهترین بیزینس خود برسد.

حفظ عدالت بین مشتریان

کوچ باید به عدالت در برخورد با مشتریان اهمیت دهد و همه را بدون تبعیض تحت پوشش خدمات خود قرار دهد.

حفظ اصول اخلاقی

کوچ باید اهداف اخلاقی در کوچینگ خود داشته باشد و از هر گونه رفتار ناسازگار با اصول اخلاقی پرهیز کند.

رشد بیزینس مشتری

کوچ باید به توسعه فردی مشتری کمک کند و به او ابزارها و راهکارهای لازم را ارائه دهد.

روحیه انعطاف‌پذیری منتور

کوچ باید انعطاف‌پذیری داشته باشد و به نیازهای مشتریان خود و شرایط تغییرکننده واکنش نشان دهد.

احترام به اصول اخلاقی در کوچینگ بهبود کیفیت رابطه کوچ و مشتری و افزایش اعتماد مشتری به کوچ را تضمین می‌کند.

اهمیت رعایت اخلاق حرفه‌ ای در کوچینگ

رعایت اصول هر کاری باعث موفقیت و نتیجه مثبت می‌شود. در کوچینگ نیز مهم‌ترین هدف رشد و توسعه فردی مراجعه‌کننده است. این رشد می‌تواند در زمینه کسب و کار و هر موضوع دیگری باشد. حال رعایت اصول اخلاقی در کنار سایر اصول می‌تواند دستاورد‌های زیادی را به همراه داشته باشد. برخی از مهم‌ترین این دستاورد‌ها در ادامه معرفی شده‌اند.

  • افزایش عزت نفس

رعایت اصول اخلاقی کوچینگ باعث افزایش عزت نفس افرادی می‌شود که در این جلسات شرکت می‌کنند. عزت نفس ایجاد شدنی است و با این کار شرکت‌کنندگان عزت نفس بالایی دریافت می‌کنند. نوع برخوردی که کوچ با مراجع دارد نیز در این مسأله تأثیرگذار است.

  • افزایش اعتماد به نفس

زمانی که افراد شرکت‌کننده در جلسات با اعتماد بیشتری به توصیه‌ها و راهنمایی‌های کوچ گوش می‌دهند، راحت‌تر می‌توانند آن‌ها را استفاده کنند و اجرای آن‌ها سریع‌تر خواهد بود. این اعتماد نیز به دلیل رعایت اصول اخلاقی در افراد ایجاد می‌شود. انجام درست اقدامات هرچند کوچک می‌تواند تأثیر زیادی در اعتماد به نفس افراد داشته باشد.پیشنهاد می شود مقاله انواع کوچینگ را مطالعه کنید.

  • تکریم مخاطب

رعایت اصول اخلاقی می‌تواند تکریم مخاطب را به دنبال داشته باشد. این تکریم باعث رشد مخاطب می‌شود و اعتماد او به فرآیند کوچینگ افزایش می‌یابد.

  • زمینه‌ سازی برای شناسایی پیش فرض‌ ها

زمانی که اصول اخلاقی به طور کامل رعایت می‌شود، پیش فرض‌های مخاطب نیز هویدا می‌شود. پس از آن با معرفی پیش فرض‌های مراجع، باور‌های مراجع نیز تغییر می‌کند و جلسات کوچینگ به شیوه دیگری پیش می‌رود.

سخن پایانی:

سرنوشت کوچینگ به عنوان یک صنعت به این بستگی دارد که چقدر  بتواند اصول اخلاقی خود را به به درستی تعریف و اجرا کند.

 

مدیریت کسب و کار با رضا پودینه

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *