اصول تصمیم گیری

اصول تصمیم گیری

ما در این مقاله از سایت مهام کوچ قصد داریم به طور کامل به موضوع اصول تصمیم گیری و حل مسئله بپردازیم! تصور کنید شرکت شما طی 12 ماه گذشته به سرعت در حال گسترش بوده است. فروش بالغ بر 50 درصد است، اما هزینه ها و سربارها هم افزایش یافته اند، بنابراین سود عملیاتی شما کاهش یافته است. تصمیم گیری باید انجام شود و آن هم سریع! اما ابتدا لازم است که گزینه های خود را در نظر بگیرید. ما هر روز تصمیم می گیریم. بعضی تصمیم گیری ها ساده هستند و برخی پیچیده تر. بعضی از تصمیمهای شما آنقدر عادی هستند که بدون توجه و تفکر زیاد در موردشان، آنها را انجام می دهید. اما برای تصمیمهای چالشی و دشوار، مهارت تصمیم گیری و حل مسئله لازم میباشد. انواع تصمیم ها عبارتند از:

  1. عدم قطعیت – بسیاری از حقایقی که ممکن است ناشناخته باشند.
  2. پیچیدگی – بسیاری از عوامل وابسته به هم می تواند وجود داشته باشد که باید در نظر گرفته شود.
  3. عواقب و پیامدهای پر خطر – تاثیر تصمیم ممکن است قابل توجه باشد.
  4. جایگزین ها – ممکن است گزینه های متنوعی وجود داشته باشد که هر یک عدم قطعیت و عواقب خاص خودشان را دارند.
  5. مسائل درون فردی – می‌بایست پیش بینی کنید که افراد مختلف، چگونه عکس العمل نشان خواهند داد.

زمانی که تصمیمی می گیرید که شامل موضوعات پیچیده نظیر موارد فوق است، علاوه بر مهارتهای تصمیم گیری، نیازمند به کارگیری مهارت حل مسئله هستید. در این شرایط، نیازمند استفاده از فرآیندی قوی و موثر برای بهبود کیفیت تصمیم گیری و دستیابی به نتایج همواره خوب می باشید.

این مقاله، چنین فرآیندی را برای ترکیب استراتژی های تصمیم گیری و حل مسئله در مواقعی که نیاز به تصمیم گیری های پیچیده در شرایط چالش برانگیز است، ارائه می دهد.

یک روش سیستماتیک (اصولی) برای تصمیم گیری و حل مسئله

در موقعیتهای کاری واقعی، تصمیمها اغلب دچار شکست می شوند زیرا بهترین گزینه ها در ابتدا واضح نیستند یا عوامل کلیدی به عنوان بخشی از فرآیند تصمیم گیری و حل مسئله در نظر گرفته نمی شوند. برای پایان دادن به چنین اتفاقاتی، می بایست استراتژی (راهکار) های تصمیم گیری و حل مسئله را با هم همراه کنید تا درک خود را از موضوع، روشن و شفاف نمایید.

یک فرآیند منطقی و منظم میتواند به شما در انجام این کار کمک کند در صورتی که همه عناصر حیاتی مورد نیاز برای نتیجه موفقیت آمیز را در نظر بگیرید.

کار کردن بر اساس این فرآیند، به طور سیستماتیک، احتمال غفلت از عوامل مهم را کاهش خواهد داد. روش هفت مرحله ای ما شامل موارد زیر است:

  • خلق یک محیط سازنده و مفید
  • بررسی جزئیات موقعیت(وضعیت)
  • ایجاد جایگزینهای خوب
  • کشف گزینه ها
  • انتخاب بهترین راه حل
  • اعلام تصمیم و اقدام

بیائید نگاهی به جزئیات هر یک از این مراحل بیندازیم.

1: ایجاد (خلق) یک محیط سازنده برای تصمیم گیری و حل مسئله

تصمیمها، زمانی که افراد دیگر را تحت تاثیر قرار می دهند، می توانند پیچیده شوند. این امر به ایجاد یک محیط سازنده کمک میکند که در آن می توانیم موقعیتها را کشف کنیم و گزینه ها را بسنجیم.

اغلب، زمانیکه شما مسئول تصمیم گیری و حل مسئله هستید، مجبور به تکیه و اعتماد به دیگران برای اجرای آن هستید بنابراین باید حمایتشان را جلب کنید. اگر تصمیم گیری در یک گروه، مناسبترین روش است، تجزیه و تحلیل ذینفع را برای شناسایی کسی که در فرآیند تصمیم گیری هست به کار گیرید.  برای ایجاد تعهد از دیگران، مطمئن شوید که ذینفعان گروه تصمیم گیری شما ( که به صورت ایده آل 5 الی 7 نفر هستند) نمایندگان خوبی هستند.

برای ممانعت از گروهی فکر کردن، افراد را به مشارکت در بحث ها و تجزیه و تحلیل آنها بدون هیچ ترسی از رد شدن ایده ها و نظراتشان توسط دیگر شرکت کنندگان، تشویق کنید و مطمئن شوید که همه این موضوع را به رسمیت شناخته اند که هدف، اتخاذ بهترین تصمیم ممکن در این شرایط است و این زمان برای افرادی که می خواهند گزینه های ترجیحی خودشان را تبلیغ کنند نیست.

2: بررسی جزئیات موقعیت (وضعیت)

امکان دارد که هدف شما مستقل و مجزا از همه موارد به نتیجه برسد اما احتمالا تعدادی عوامل مرتبط با آن وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، تغییرات ایجاد شده در یک بخش، می تواند اثرات ضربه زننده ای را در جای دیگر ایجاد کند که باعث تغییر ضد تولید می شود.

کار را با تصمیم گیری در محدوده مسئله ای که در نظر گرفته شده، شروع کنید. با استفاده از تکنیک Five Whys مشخص کنید که آیا مسئله بیان شده، موضوع واقعی است یا فقط نشانه ای از یک موضوع عمیق تر است.

زمانیکه ریشه مسئله را شناسایی کردید، مسئله را با استفاده از Appreciation برای استخراج بیشترین میزان اطلاعاتی که می دانید، و با  Inductive Reasoning برای نتیجه گیری صحیح از حقایق، مشخص کنید. همچنین از فرآیند تعریف مسئله برای درک بهتر آنچه در حال انجام است، می توانید استفاده کنید.

3: ایجاد جایگزین‌های خوب

هر چه گزینه های بیشتری کشف کنید، احتمالا تصمیم نهایی بهتری خواهید داشت.

تولید گزینه های متفاوت ممکن است در لحظه اول این تصور را ایجاد کند که تصمیم گیری تان خیلی پیچیده شده است اما اقدام پیش رو با گزینه ها، باعث می شود که مسئله را عمیقتر و از زوایای مختلف مورد توجه قرار دهید.

اکنون، لحظه ای است که به کارگیری تکنیکهای تفکر خلاق می تواند مفید باشد. این تکنیکها می توانند به شما در خروج از الگوهای عادی تفکر کمک کرده و به برخی از راه حل های واقعا خلاق برسید. صفحه ابزارهای خلاقیت ما دارای مجموعه ای جامع از ابزارها و تکنیکهایی است که به شما در خلق ایده های عالی کمک می کند.

طوفان فکری، احتمالا محبوبترین روش تولید ایده ها است، در حالی که طوفان فکری معکوس، به روش مشابه عمل می کند اما با این پرسش شروع می شود که چگونه می توان نتیجه متضادی را از یک مورد دلخواه بدست آورد و راه حل را به آن اعمال کرد.

4: کشف گزینه های تصمیم گیری و حل مسئله

اکنون زمان آن است که امکان پذیری، ریسک (خطرات) و پیامدهای هر یک از گزینه ها را ارزیابی کنید.

تقریبا هر تصمیمی، میزانی از ریسک را در خود دارد. از تجزیه و تحلیل ریسک استفاده کنید تا با اتخاذ یک روش ساختاری برای ارزیابی تهدیدها و احتمال وقوع رویدادهای ناخوشایند و این که ممکن است چقدر برای مدیریت هزینه داشته باشند، آنرا به صورت عینی مد نظر قرار دهید.

با نمودار تاثیر ریسک-احتمال، ریسکهایی را که مشخص کردید، الویت بندی کنید. به این صورت می توانید روی آنهایی که احتمال رخداد بالایی دارند تمرکز کنید.

یکی دیگر از راههای ارزیابی گزینه هایتان، در نظر گرفتن پیامدهای بالقوه هر یک از آنهاست. ابزار ORAPAPA کمک می کند که با نگاه کردن به گزینه ها از هفت دیدگاه متفاوت، پیامدهای یک تصمیم را ارزیابی کنید. یا می توانید تجزیه و تحلیل ضربه(تاثیر) را به کار گیرید و یا چرخ آینده را برای طوفان فکری عواقب غیر منتظره ناشی از تصمیم تان، استفاده کنید.

ملاحظات دیگر عبارتند از این که آیا منابع شما کافی هستند، راه حل ها با اهداف شما منطبق هستند و اینکه آن تصمیم در طولانی مدت کار خواهد کرد. از Starbursting برای فکر کردن درباره سوالهایی که باید برای ارزیابی هر گزینه ای بپرسید و مزایا و معایب آنها را با استفاده از تجزیه و تحلیل نیروی میدان ارزیابی کنید، استفاده کنید.

با استفاده از تجزیه و تحلیل سود، امکان پذیری مالی تصمیم را بسنجید. جلسه آموزشی Bite-Sized ما در ارزیابی پروژه و پیش بینی مالی نیز می تواند به شما در ارزیابی گزینه های مالی امیدوار کننده با استفاده از طیف وسیعی از تکنیکهای موثر نظیر NPV و IRR ها کمک کند.

5: انتخاب بهترین راه حل

هنگامی که گزینه ها (جایگزین ها) را ارزیابی کردید، گام بعدی، تصمیم گیری است. اگر یک گزینه خاص بهتر از بقیه است، انتخاب شما واضح است. اما اگر(بهرحال) هنوز چندین گزینه قابل رقابت دارید، ابزارهای زیادی هستند که به شما در تصمیم گیری و حل مسئله کمک می کنند.

اگر معیار و شاخص های متنوعی برای بررسی دارید، از تجزیه و تحلیل ماتریس تصمیم برای مقایسه قابل اطمینان و دقیق آنها استفاده کنید. اگر می خواهید اهمیت نسبی آنها را تعیین کنید، تجزیه و تحلیل مقایسه زوج را انجام دهید تا تصمیم بگیرید که کدامیک باید بیشترین ارزش را در تصمیم گیری و حل مسئله شما داشته باشند.

درختان تصمیم گیری در انتخاب بین گزینه های مختلف مالی مفید هستند. اینها به شما کمک می کنند تا گزینه ها شفافتر شده و احتمال موفقیت پروژه و یا شکست فرآیند تصمیم گیری و حل مسئله را بدست آورید. برای دستیابی به بهترین نتیجه توصیه میشود در شرایط تصمیم گیری از استرس مضاعف بدور باشید و استرس موجود را مدیریت کنید.

6: اعلام تصمیم و اقدام

زمانیکه تصمیم خود را گرفتید، لازم است که آن را به روش جذاب و الهام بخش به همه افراد متاثر از آن اعلام کنید. آنها را با بحث درباره این که چطور و چرا به چنین تصمیمی رسیده اید، در اجرای راه حل مشارکت دهید. هر چه بیشتر در مورد ریسکها و مزایای پیش بینی شده، اطلاعات جمع آوری کنید، افراد بیشتری از تصمیم شما حمایت خواهند کرد. اگر افراد در فرآیندتان به عیب و نقصی اشاره کردند، متواضعانه بپذیرید و طرحتان را مجددا مناسبتر بازبینی کنید. خیلی بهتر است که این را الان انجام دهید، ارزانتر، تا این که آنرا گرانتر و با شرمندگی در زمان شکست برنامه هایتان.

نکات کلیدی تصمیم گیری و حل مسئله

گرچه تصمیم گیری و حل مسئله، فرآیندهای متفاوتی هستند، اغلب ضروری است که در تصمیم گیری های پیچیده، آنها را ترکیب کنیم. اصولا(بطور سیستماتیک) ترکیب ابزارهای تصمیم گیری و حل مسئله به شما در تصمیم گیری آگاهانه چه به صورت انفرادی یا به عنوان بخشی از یک گروه، کمک می کند. استراتژی هفت مرحله عبارت است از:

  • خلق یک محیط سازنده و مفید
  • بررسی جزئیات موقعیت(وضعیت)
  • ایجاد جایگزینهای خوب
  • کشف گزینه ها
  • انتخاب بهترین راه حل
  • ارزیابی طرح
  • اعلام تصمیم و اقدام

یکسری مهارتها برای تصمیم گیری و حل مسئله خوب وجود دارد . تصمیم گیری و حل مسئله شما چقدر خوب است؟ سعی کنید مشخص کنید که در حال حاضر چقدر خوب این کار را انجام میدهید؟

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *