بیزنیس کوچینگ

بیزینس کوچینگ چیست؟

کوچینگ کسب و کار چیست؟

شروع یک فعالیت اقتصادی و کسب‌وکار شاید خیلی پیچیده نباشد و راه‌اندازی و حتی توسعۀ آن همراه با هیجان و شوق باشد؛ ولی درعین‌حال، می‌تواند بسیار استرس‌زا هم باشد. این قضیه، وقتی نمودِ بیشتری پیدا می‌کند که شما بخواهید حرفه‌ای را به‌تنهایی اداره کنید. در این راه استفاده از business coaching (که یکی از انواع مدلهای کوچینگ است) و وجود یک مربی و راهنما بسیار راهگشا و مهم است.

از کوچینگ کسب و کار (کوچینگ بیزینس) می‌توان به‌طور کلی به‌عنوان بهترین اقدام برای به اوج رساندن یک شغل یا یک کسب‌وکار یاد کرد که می‌تواند درآمد و سود سازمان را رونق بخشیده و احساس ارزشمندی و مفیدبودن را به افرادِ فعال در اقتصاد بدهد.

از شما میخواهم به این دو سوال پاسخ دهید:

  1. شما به‌عنوان یک مدیر کسب و کار تاکنون در چند دوره مدیریتی شرکت کرده‌اید؟ (دوره‌هایی مثل دوره DBA و دوره راه اندازی کسب وکار، منابع انسانی، استراتژی و…؟ چند کتاب مدیریتی خوانده‌اید؟
  2. تابه‌حال چقدر دانسته‌هایه‌تان در حوزه مدیریتی را به کار بستید؟

جوابی که از اکثر مدیران مختلف دریافت می‌کنیم این است: بین ۱۰ تا ۹۰درصد؛ بنابراین تقریبا اکثر مدیران (۵۰درصد) آموخته‌های مدیریتی‌شان را در کسب و کارشان به کار نبسته‌اند. درواقع اکثر مدیران در زمینه مدیریتی دانشی دارند، کتاب‌هایی خوانده‌اند؛ اما آن را در عمل به کار نبسته‌اند.

به نظر شما چه راهی وجود دارد که دانسته هایمان را به عمل تبدیل کنیم؟ به‌طوری‌که آن ۵۰درصد به ۶۰ یا ۷۰ یا حتی ۱۰۰رصد تبدیل شود؟ برخی مدیران، انبار دانشِ مدیریت از دوره‌ها و کتاب‌ها و سمینارهای مختلف مدیریتی هستند؛ بیزینس کوچینگ بهترین راه برای به کار بستن این اطلاعات و کاربردی کردن آن‌هاست.

کوچینگ کسب و کار کمک می‌کند ما در ابتدا بفهمیم چه می‌دانیم. سپس آن‌ها را دسته‌بندی و درنهایت به کار ببندیم؛ به‌عبارتی دانسته‌هایمان را اجرا و در کسب و کارمان پیاده‌سازی کنیم. یعنی دانش مدیریتی‌ کنارگذاشته‌مان را به مهارت و عمل تبدیل کنیم.

تعریفی دیگر از بیزینس کوچینگ

اصلاً فرقی نمی‌کند یک میوه فروشی بسیار ساده و کوچک در یکی از خیابان‌های شهر خود داشته باشید یا در حال اداره کردن یک شرکت تبلیغاتیِ بزرگ با بیش از ۵۰ کارمند باشید. در هر حالت و موقعیتی که باشید، مزایا و قابلیت‌های منحصربه‌فرد مربیگری کسب‌ و کار، یقیناً به بازدهی و افزایش فروش شما کمک خواهد کرد

 

کوچینگ کسب و کار یا بیزینس کوچینگ (Business coaching) به فرایندی می‌گویند که در آن صاحبان سرمایه و تجارت از شخصی در تمام مراحل خرید و فروش، بازاریابی و برنامه‌ریزی‌های مدیریتی کمک می‌گیرند. آن شخص، کوچ کسب و کار یا بیزینس کوچ نامیده می‌شود.

بیزینس کوچ کیست و چه کار می‌کند؟

در تعریف کلیِ کوچ بیزینس می‌توان گفت: «بیزینس کوچ ها افرادی باصلاحیت هستند و با بهره‌مندی از صلاحیت ها و مهارت‌هایشان می‌توانند به افراد دیگر کمک کنند تا در کسب‌وکارشان موفق شده و اهداف تجاری خودشان را به بهترین شکل ممکن برآورده سازند. این کارشناسان مهارتشان را در کمک به کسب‌وکارهای مختلف به دست آورده‌اند.»

کوج های کسب و کار (بیزینس کوچ ها) اشخاصی خلاق و پرسش‌گر هستند که بااستفاده‌از مهارت‌هایشان به بقیه کمک می‌کنند تا آن‌ها به موفقیت دست پیدا کنند. شما با بررسی صلاحیت‌های یک مربی کسب‌ و کار (بیزینس کوچ) می‌توانید تصمیم بهتری برای ادامۀ همکاری با وی بگیرید و مطمئن شوید فرد مناسبی را انتخاب کرده‌اید.

بیزنیس کوچ

کوچ کسب و کار جدا از اینکه به چه کاری مشغول هستید، به شما کمک‌ می‌کند توانایی‌های پنهان خودتان را کشف کنید و محدودیت‌های ذهنی‌تان را بشکنید؛ محدودیت‌هایی که موانع موفق شدن شما هستند.

بررسی و توجه به افراد تنها براساس حوزه عملکرد فعلی‌شان آفت بزرگی است که معمولا مدیران گرفتار آن‌ می‌شوند. مدیران با این کار افراد را در ناحیه امنشان نگاه‌ می‌دارند تا نتایج مطلوب را در همان چارچوب که عملکرد مثبت دارند، ارائه کنند؛ درنتیجه فرد از رشد کردن باز‌ می‌ماند.

کوچ‌ بیزینس به عملکرد فعلی شما در کسب‌وکارتان نگاه‌ نمی‌کند؛ بلکه به کارهایی توجه‌ می‌کند که می‌توانستید انجام دهید و فردی که در آینده به آن تبدیل خواهید شد. در طول مدت تعامل مشترک بیزینس کوچ و کوچی، مربی سعی‌ می‌کند نگاه ثابت به موفقیت‌های امروز و فردا را در مراجع کم‌رنگ کرده و حس موفقیتی دائمی را در زندگی او جاری کند. بیزینس کوچ کمک می کند تا فرد از ناحیۀ امن خودش خارج شود و در مسیر رشد و موفقیت گام بردارد.

 اصول بیزینس کوچینگ (برگرفته از کتاب مربیگری برای عملکرد بهتر)

اصولی که در ادامه این مقاله آورده‌ایم، از کتاب مربیگری برای بهبود عملکرد آقای جان ویتمور استخراج شده است.

  1. خط بین مسئولیت‌های خودتان و مسئولیت‌های مدیر را مشخص کنید.
  2. از همان شروع کار بر سر اهداف رابطه مربیگری توافق کرده و آن‌ها را کتبی کنید.
  3. اول از همه مانند یک همکار رفتار کنید و در وهله دوم به‌عنوان یک متخصص. رویکرد دانای کل بودن و همه‌چیزدانی در مربیگری دلهره‌آور بوده و موفقیت‌های شما را محدود‌ می‌سازد. با صدای گرم و باز با مراجعتان صحبت کنید تا او هم به راحتی سوال‌های سخت خود را بپرسد و ریسک کند.
    به همان اندازه که گوش‌ می‌کنید حرف بزنید تا سوال سوالات و ایده‌های کوچی همیشه در کانون اصلی قرار داشته باشد.
  4. انتظارات واقع‌گرایانه تنظیم کنید. شما‌ می‌توانید دسترسی به منابع و افراد را برای مراجعتان فراهم کنید و در عین حال به او بگویید که قرار نیست از روابط خود با دیگران استفاده کنید. شاید یک مدیر ارشد باشید؛ اما به این معنا نیست که همه مشکلات او را برطرف می­‌کنید. شما تا جایی که‌ می‌توانید رهیاری‌ می‌کنید؛ اما کار اصلی را کوچی انجام‌ می‌دهد.
  5. به‌عنوان بخشی از هدف مهلت زمانی تعیین کنید و روند پیشرفت خود را به‌صورت دوره‌ای ارزیابی کنید. هر رابطه مربیگری فازهای مختلفی دارد؛ از جمله پایان مربیگری رسمی. این پایان ضرورتاً به‌معنای پایان رابطه نیست؛ بلکه یک تغییر در چگونگی تعامل شما و تعداد دفعات آن محسوب می‌شود.فراموش نکنید که مربیگری یک فرآیند هدفمند است. باید یک رابطه سرگرم‌کننده داشته باشید؛ اما نباید از مسیر اصلی خارج شده و هدفتان را گم کنید.
  6. از کوچی انتظار عملکرد بالا داشته باشید و یادگیری او را تسهیل کنید. تحقیقات نشان دادند که بیشتر مربیگری‌های موفق بر پایه یادگیری متقابل، مشارکت فعالانه و تلاش برای ارتقای توانمندی‌های رهبری مراجعانشان است.
  7. گوش بدهید، گوش بدهید و باز هم گوش بدهید. قبل از توصیه کردن و مشورت دادن به نگرانی‌ها و دغدغه‌های مراجعتان گوش کنید. از همان ابتدا یک رابطه مبتنی بر اعتماد و گشاده­‌ذهنی بسازید.
  8. برای حمایت از مراجعِ خود در برابر خطاهای حرفه‌ای از رو حفاظت کنید و درعین‌حال فضا را باز بگذارید تا او را از تجربیات و اشتباهات خود یاد بگیرد. فراموش نکنید که یک رابطه مربیگری موفق رابطه‌ای است که در آن مراجع بالاخره پیشرفت کرده و دیگر نیازی به پشتیبانی شما نداشته باشد؛ پس دقت کنید مراجعتان بیش از حد به توصیه و راهنمایی شما وابسته نشود.
  9. درک کنید که اهداف کوچی برای خود اوست و او ممکن است اهداف شغلی متفاوتی نسبت به آنچه شما انتخاب کرده‌اید، داشته باشد. نقش شما به‌عنوان یک مربی هدایت کردن است. وظیفه کوچی است که تصمیم بگیرد چه چیزی را در حرفۀ خود اعمال کند.
  10. بدانید که زنان و دیگر اقلیت‌ها در سازمان‌ها با موانع بیشتری برای پیشرفت مواجه هستند. اطلاعات و دانش خود را دراین‌باره گسترش دهید. اگر به مشکلی برخوردید از تنوع و گوناگونی درون شرکت استفاده کنید.
  11. درخواست منابع و پشتیبانی کنید. برای تحقق اهداف مربیگری در سازمان و اثر آن روی عملکرد کارکنان باید منابع و حمایت لازم را داشته باشید.
  12. همیشه ذهنتان باز باشد. اگر شما مردی هستید که یک زن را مربیگری می‌کنید و کوچی‌تان از یک گروه قومیتی متفاوت است، به تجربیات، ایده‌ها و اهداف او احترام بگذارید.  روابط مربیگری میان­‌فرهنگی و جنسیتی موفقیت‌آمیز و بالنده هستند؛ اما با ایجاد جریان آزاد دیالوگ درباره تاثیر جنسیت و فرهنگ روی کار مراجعتان در سازمان‌ها و خود رابطه مربیگری بستگی دارند، باید مجهز به هوش فرهنگی باشید.
  13. به افراد دیگر در سازمان درباره پیشرفت زنان آموزش دهید. سراغ مدیران و افراد ارشد رفته و به آن‌ها توصیه کنید که برای زنان فنی مدیران کارآمدی باشند. یک برنامه «مربیگری معکوس» راه بیندازید که در آن به رهبران سالمند درباره مسائل مختلف در خصوص پرسنل جوان و موضوعات گوناگون مانند نژاد و جنسیت آموزش دهید.
  14. به کوچی خود با مثال و با تشویق یاد بدهید چگونه خودش یک مربی شود؛
  15. همیشه اصل را بر رازداری و اعتمادسازی بگذارید و مراقب باشید به خاطر سازمان اصول حرفه‌ای مربیگری را زیر پا نگذارید.
  16. همیشه به یاد داشته باشید که در یادگیری و رشد، پیش‌گام بودن یک مزیت حرفه‌ای برای شما محسوب می‌شود.

بخشی از فرایند مربیگری کسب و کار

در مربی گری کسب وکار (بیزینس کوچینگ) ابتدا حرفۀ شما شناسایی و ارزش کار شما سنجیده می‌شود؛ سپس به شناسایی مشتریان خاص و موانع و چالش‌هایی پرداخته می‌شود که بر سر راه شما قرار می‌گیرد.

کوچینگ کسب و کار مسیری مشخص دارد و با انجام ترفندهای مطلوب برای رفع رکود سازمان، نقشی مؤثر خواهد داشت. ترسیمِ یک مسیر روشن از اقداماتی که باید در یک سازمان صورت بگیرد تا فروش رشد کند و سود بیشتری نصیب شرکت شود، به عنوان امری حیاتی و مهم در یک تجارت قلمداد می‌شود.

روشن‌کردنِ این مسیر با پیش‌بینی موانع موجود و امکان از بین بردن و حذف درستِ این موانع، رشد اقتصادی را برای افرادی که یک کسب‌وکار را شروع کرده‌اند یا افرادی که می‌خواهند تجارتی را به صورت بهینه توسعه دهند، تنها با بهره‌بردن از بیزینس کوچینگ امکان‌پذیر است.

درنهایت، عوامل موفقیت و عواملی که می‌توانند مسیر رسیدن به بهترین‌ها را برای کسب و کار هموار سازند، بااستفاده‌از تجارب مربیان کسب و کار حاصل می‌شوند.

درواقع در فرایند مربی گری کسب و کار می‌توان برای شناخت و تحقیقات بازار آموزش‌هایی را ارائه داد که مربیان کسب و کار با بررسی امکانات و همۀ جوانبِ موجود و به‌تبعِ آن، همۀ آموزش‌های عمومی در نظر می‌گیرند.

پس از شناختِ درست بازارِ مربوط به یک کسب و کار مشخص به صورت تخصصی، این امکان فراهم می‌شود که نیازها در بازار شناخته و اهداف موجود نیز آموزش داده می‌شوند.

هنگامی که یک سازمان یا یک کسب و کار دچار مسئله می‌شود، برای حل مسائل و ایجاد تغییر در سازمان می‌توان از فرایند کوچینگ کسب و کار به صورت حرفه‌ای و تخصصی کمک گرفت.

بخشی از حل مسائل با شناخت و آگاهی کامل از مسائل سازمان و افراد حاضر در کسب و کار حاصل می‌شود و این امر به سرانجام نخواهد رسید، مگر آنکه از مربیانِ باسابقه و دارای مهارت‌های بالا در کار کمک بگیریم.

هدف مربی گری کسب و کار، رشد بیزینس و مزایای فوق‌العاده‌ای است که برای تغییر بهینۀ یک سازمان ضرورت دارد و حل مسائل در سازمان را بهبود می‌بخشد. استفاده از راهبردهایی که به صورت گام‌به‌گام می‌توانند مسیر کامیابی و موفقیت را در ایجاد تغییر ضروری در سازمان نشان دهند و در پیشرفت کسب و کار سهم مهمی داشته باشند، برعهدۀ مربیِ کسب‌وکار است.

مزایای بیزینس کوچینگ چیست؟

  • کمک به افرادِ تازه‌کاری که قصد دارند شروع یک کار تازه را تجربه و ارزیابی کنند و همراهی با آن‌ها؛
  • کمک به برنامه‌ریزی و مدیریت مالی؛
  • شناسایی استعدادها، قابلیت‌ها و اهداف کسب‌وکار؛
  • کمک به صاحبان سرمایه برای یادگیری مهارت‌های ضروریِ مدیریتی؛
  • ایجاد تعادل در زندگی شغلی و حرفه‌ای و شخصیِ مدیران کسب و کار؛
  • آگاهی از ضعف‌ها و قوت‌های فعالیت تجاری برای صاحبان مشاغل و پیشنهاد و ارائۀ راهکارهای سازنده برای رفع یا تثبیت آن‌ها؛
  • ارزیابی مداوم فعالیت مدیران و کارمندان و یادآوری‌کردنِ نکات مهم برای بهبود فعالیت؛
  • یاری‌رساندن به صاحبان سرمایه و کسب‌وکار در اجراکردن روش‌های جدید و کارآمد؛
  • تعیین چشم‌انداز، مشخص‌کردن اهداف و برنامه‌ریزی برای رسیدن به راهبردهای تعیین‌شده؛
  • بالا بردن میزان رضایت شغلی؛
  • یاری‌رسانی به افزایش کار تیمی و گروهی؛
  • افزایش سازگاری در افرادی که به‌صورت گروهی دست به فعالیت می‌زنند؛
  • استفادۀ درست و بهینه از زمان در کار؛
  • حمایتگریِ بخش‌های مختلفِ کسب‌وکار؛
  • محدود نبودن به زمان و مکان خاصی و قابلیت استفاده از خدمات غیرحضوری این تجارت در هر مکانی.

چه زمانی بیزینس کوچ  استخدام کنیم؟

شاید مطمئن نباشید که الان زمان مناسبی برای استخدام یک بیزینس کوچ برای کسب و کارتان هست یا خیر. اگر شما یکی از شرایط زیر را دارید، باید هرچه سریع‌تر اقدام به استخدام یک کوچ بیزینس کنید:

۱. به تازگی کسب و کار خودتان را راه‌اندازی کرده‌اید

اگر به تازگی بیزینس خودتان را راه انداخته‌اید، در چنین شرایط، استخدام یک بیزینس کوچ در ابتدای راه اندازی کسب و کارتان می‌تواند یک سرمایه‌گذاری پرسود باشد که سرعت رشد شما را به‌شدت افزایش می‌دهد.

۲. تلاش می‌کنید تا هدف کسب و کارتان را شفاف کنید

برای رشد یک کسب و کار، شفاف بودن هدف آن یک عامل کلیدی است. کوچ بیزینس همان کسی است که می‌تواند به شما کمک کند تا هدف اصلی و شفاف کسب و کار خودتان را پیدا کنید.

۳. موانع ذهنی بزرگی دارید

شما مدیر کسب و کار خودتان هستید و طبیعی است که مشکلات شخصی‌تان به کسب و کارتان نیز آسیب برساند. اگر شما هم با مشکلات ذهنی رایجی چون کمالگرایی، شک، وسواس و … مواجه هستید، می‌توانید از کمک یک کوچ کسب و کار استفاده کنید.

۴. نمی‌دانید دقیقاً باید به توصیه چه کسی عمل بکنید!

امروز ما با تعدد نسخه‌ها و توصیه‌ها رو‌به‌رو هستیم؛ از نسخه‌هایی که مشاوران و دوستان مختلف به شما می‌دهند گرفته تا نسخه‌های موفقیت مدیران مطرح بین المللی. در این شرایط، کوچ بیزینس به شما کمک می‌کند تا نسخه موفقیت ویژه خودتان را کشف کنید.

۵. حس می‌کنید در سفر کسب و کارتان به یک همراه نیاز دارید

راه اندازی یک بیزینس همانند یک سفر رشد شخصی است. برای اینکه این سفر را با موفقیت طی کنید، به سرسختی، انگیزه و تعهد نیاز دارید. کوچ کسب و کار شما می‌تواند همراه موفقیت شما در این سفر باشد و به شما کمک بکند تا این مسیر را تا انتها ادامه بدهید.

۶. در کسب و کارتان با چالش مواجه شده‌اید

اگر در حال حاضر در کسب و کارتان با چالشی مواجه شده‌‌اید که قادر به حل کردن آن نیستید، استخدام یک بیزینس کوچ ماهر راهکار حل مشکل شماست.

۷. مخاطب اصلی یا ارزش کلیدی کسب و کارتان را نشناخته‌اید

شناخت مخاطب اصلی و ارزش کلیدی کسب و کارتان دو ستون مهم پلن کسب و کار شما هستند. اگر شما هنوز موفق به شفاف کردن این دو مورد نشده‌اید، می‌توانید از یک کوچ بیزینس کمک بگیرید.

 8. در جذب مخاطب هدف یا تبدیل آن به خریدار مشکل دارید

حتی اگر باکیفیت‌ترین خدمات را ارائه بدهید،نیز تا زمانی که نتوانید مخاطب هدف کسب و کار خودتان را جذب کنید و او را به خریدار تبدیل کنید، به سودآوری نخواهید رسید! اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید، زمان آن رسیده که از یک کوچ کسب و کار کمک بگیرید.

درآمد بیزینس کوچ‌ها در ایران و در سطح بین‌المللی چقدر است؟

درآمد کوچ‌های کسب و کار در ایران و در سطح بین الملل ممکن است متفاوت باشد و البته به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ ازجمله تجربه و مهارت‌های او، نیاز بازار، قیمت گذاری کوچ و… . از بین این عوامل کلید‌ترین عامل موثر در درآمد یک کوچ میزان تجربه و مهارت‌مندی اوست؛ زیرا تاثیر مستقیم روی قیمت‌گذاری او دارد.

جمع‌بندی

وجود کوچینگ کسب‌ و کار (بیزینس کوچینگ) برای کسب‌وکارها همانند وجود ناخدا در یک کشتی است. کشتی اگر ناخدا نداشته باشد، می‌تواند حرکت کند؛ اما معلوم نیست به چه سرنوشتی دچار خواهد شد. business coaching یا مربی گری کسب و کار سعی می‌کند کسب‌وکار را هدایت کند و رشد بدهد تا چشم‌انداز کسب‌وکار را محقق و ارزش افزوده ایجاد کند. در بازارِ امروز، اگر از بیزینس کوچ استفاده نکنیم، از گردونۀ رقابتِ متمایز حذف خواهیم شد.

مدیریت کسب وکار با رضاپودینه

 

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *